Najczęstsze problemy, jakie użytkownicy mają z silosami lejowymi
Silosy lejowe to zbiorniki powszechnie wykorzystywane do przechowywania materiałów sypkich. Pod względem konstrukcyjnym są to rozwiązania, które mają ogromną przewagę nad silosami płaskodennymi. Niemniej również i one generują szereg różnych problemów eksploatacyjnych. Na szczęście - dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych - można część z nich skutecznie wyeliminować.
Silosy lejowe i ich konstrukcja - do czego służą i dlaczego są praktyczne?
Silosy służą do przechowywania materiałów sypkich, które - na skutek oddziaływania grawitacyjnego - przemieszczają się od wsypu, aż do zsypu. W ich wnętrzu można przechowywać m.in. zboże, cukier, piasek, cement, a także sól itd.
Silosy dzielimy na dwa podstawowe rodzaje: lejowe i płaskodenne. Te pierwsze, jak sama nazwa wskazuje, mają kształt lejka. Rozwiązanie to niesie ze sobą szereg korzyści, gdyż:
- ogranicza koszty eksploatacyjne silosu,
- zmniejsza prawdopodobieństwo przeniknięcia wilgoci,
- ogranicza ryzyko przedostania się gryzoni,
- pozwala wykorzystać cały zmagazynowany materiał.
Ograniczenia techniczne w silosach lejowych
Wiemy już, że silosy lejowe mają ogromną przewagę nad konstrukcjami płaskodennymi. Nie oznacza to oczywiście, że ich konstrukcja nie ma żadnych wad. Sprawdźmy zatem, z jakimi ograniczeniami wiąże się ich eksploatacja, a także jak rozwiązać przynajmniej część z nich.
Wysokie koszty budowy
Budowa silosu lejowego jest znacznie droższa niż silosu płaskodennego. Pomijamy tu oczywiście koszty wynikające z osadzenia takiej konstrukcji w gruncie (projektowanie, wykopanie i wylewka fundamentu). Silosy lejowe są rozwiązaniami o znacznie bardziej skomplikowanej budowie, gdyż ich wewnętrzne połacie musi być nachylone pod odpowiednim kątem, aby skutecznie odprowadzić zalegający w środku materiał.
Przenikanie wilgoci
Co prawda silosy lejowe nie są tak narażone na wilgoć, co ich płaskodenne odpowiedniki, ale czynnik ten również może nastręczać użytkownikowi nieco problemów. Warto pamiętać, że oferowane przez nas rozwiązania wyposażone są w nowoczesne systemy uszczelnień, które zapobiegają przedostawaniu się wilgoci od strony gruntu i tym samym ograniczają praktycznie do zera ryzyko zniszczenia ładunku znajdującego się wewnątrz.
Utrudniona wentylacja
Zamknięta konstrukcja silosów znacznie utrudnia wymianę powietrza, a co za tym idzie - może zwiększyć prawdopodobieństwo zawilgocenia i zniszczenia znajdującego się wewnątrz ładunku. Zjawisko to może być bardzo niebezpieczne w kontekście prowadzonych wewnątrz oględzin, napraw lub innych czynności serwisowych, gdyż powietrze znajdujące się wewnątrz może być niezdatne do oddychania.
Skomplikowana budowa systemów załadowczo-rozładowczych
Budując silosy lejowe, producent wplata je w już istniejący system. Często konieczne jest zainstalowanie dodatkowego oprzyrządowania w postaci podajników, rur, złącz, a także konstrukcji wsporczych o określonej nośności. Koszty montażu instalacji współpracujących z silosami lejowymi jest dość wysoki. Z kolei silosy płaskodenne są tańsze i niższe, co oznacza, że w przypadku niektórych sprawdzą się np. tanie przenośniki pneumatyczne.
Jak ograniczyć ryzyko eksploatacyjne silosów lejowych?
Część ograniczeń konstrukcyjnych występujących w silosach lejowych można wyeliminować. W jaki sposób?
Elementy konstrukcyjne i rozwiązania systemowe
W nowoczesnych silosach instaluje się różne rozwiązania, dzięki którym minimalizuje się czynniki ryzyka związane z ich eksploatacją. Należą do nich m.in. aktywne systemy przewietrzania ziarna, włazy rewizyjne (umieszczone pod lejem), dodatkową wentylację silosu poprzez zastosowanie perforowanego leja, włazy boczne, podesty spoczynkowe, a także pomosty ułatwiające kontrolę stanu technicznego silosu (tzw. estakady). Często wdrażanym rozwiązaniem są też schody dachowe oraz zestawy czujników, które służą do pomiaru temperatury zboża.
Warstwa antykorozyjna i jej grubość
Na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych silosu wpływ ma również zastosowana warstwa ochrony antykorozyjnej. Zwykle do budowy silosów wykorzystuje się blachę ocynkowaną, w której warstwa ochronna ocynku ma grubość od 250 do 400 mikronów. Oczywiście im jest ona grubsza, tym lepiej. Czasem producenci silosów lejowych stosują jeszcze bardziej wyrafinowane warstwy ochronne, które są stopami cynku, aluminium i niektórych pierwiastków ziem rzadkich. Dzięki temu uzyskana warstwa ochronna może zapewniać tę samą ochronę, co warstwa ocynku o grubości 600 mikronów.
Dodatkowe rozwiązania techniczne
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że niezawodność silosów lejowych zależy również od takich kwestii, jak... zastosowanie uszczelek na połączeniach. Dzięki nim śruby nie ulegają tak szybciej korozji, o którą łatwo, biorąc pod uwagę fakt, że silos jest narażony na działanie wielu niekorzystnych zjawisk pogodowych.
Nasza firma specjalizuje się w produkcji silosów lejowych. Dokładamy wszelkich starań, aby wdrażane przez nas rozwiązania spełniały oczekiwania użytkownika i jednocześnie pozwalały na ograniczenie niedogodności eksploatacyjnych wynikających z naturalnych właściwości silosów lejowych.